Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2016

Περί θρησκειολογίας και άλλων τινών




Γράφει ο Στέργιος Γιαλάογλου – Δικηγόρος

Διάβασα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ερώτηση των τριών βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για την υποχρεωτικότητα της διδασκαλίας του Κορανίου στην δημόσια εκπαίδευση και για την πρόθεση του Υπουργείου αναφορικά με την προώθηση του μαθήματος της Θρησκειολογίας στα δημόσια σχολεία.

 Η συγκεκριμένη ερώτηση βάζει συγκεκριμένα σοβαρά ζητήματα προς συζήτηση και παρουσιάζει πρόσθετο ενδιαφέρον διότι φέρει τις υπογραφές όχι μόνο του τοπικού μουσουλμάνου βουλευτή αλλά και των δύο άλλων χριστιανών. Προς υποβοήθηση του έργου των βουλευτών ήρθε συγκεκριμένο δημοσίευμα γνωστού δημοσιογράφου συγκεκριμένου συγκροτήματος, που στα πλαίσια της κάλυψης της συνάντησης του Πρωθυπουργού με βουλευτές της Περιφέρειας ΑΜΘ, εν μέσω αναφορών για παρακράτος και Χρυσή Αυγή, βάλλει ξανά κατά του νόμου των ιεροδιδασκάλων, ισχυριζόμενος ψευδώς και κακοβούλως ότι ο συγκεκριμένος νόμος  ψηφίστηκε με την ψήφο της Χρυσής Αυγής και δεν θα περνούσε χωρίς αυτήν.

Είναι απορίας άξιο γιατί τελικά ενοχλεί τόσο πολύ ο νόμος των ιεροδιδασκάλων και τι εξυπηρετεί η τυφλή και εμπαθής πολεμική αυτού του θεσμού; Ας εξετάσουμε λοιπόν τα τρία ζητήματα,  για να ερμηνεύσουμε πρόσωπα και καταστάσεις:

 Α). Είναι αλήθεια ότι για πρώτη φορά το Ελληνικό Κράτος, αφουγκραζόμενο τις ανάγκες της μειονότητας και δείχνοντας έμπρακτα την διάθεσή του να σταματήσει την ασυδοσία του Τουρκικού Προξενείου, προχώρησε στην ψήφιση ενός νόμου που αποτελεί τομή στην ιστορία αυτού του τόπου, θεσμοθετώντας το ρόλο του ιεροδιδασκάλου ως δημόσιου λειτουργού στην δημόσια εκπαίδευση. Για πρώτη φορά, θεσμοθέτησε την διδασκαλία του Κορανίου στα δημόσια σχολεία, από Έλληνες μουσουλμάνους ιεροδιδασκάλους πτυχιούχους ελληνικού ΑΕΙ. Η επιτυχία του θεσμού στα σχολεία και η αποδοχή των ιεροδιδασκάλων σε αυτά, είναι γεγονός. 

Για να αντιληφθεί κανείς την ελλιπή και πρόχειρη δημοσιογραφική κάλυψη του θέματος, οφείλουμε να τονίσουμε ότι ο νόμος των ιεροδιδασκάλων ψηφίστηκε για πρώτη φορά το 2007. (Ν.3536/2007) Ένεκα της διοικητικής και πολιτικής ατολμίας αδράνησε έως το 2013. Η συντονισμένη και συνεπής προσπάθεια 50 ιεροδιδασκάλων από την περιοχή της Θράκης που διεκδίκησαν και πέτυχαν δικαστικά την δικαίωση τους, προκάλεσε εν τέλει την αφύπνιση του ελληνικού κράτους, το οποίο με κάποιες βελτιώσεις (Ν.4115/2013) τον έθεσε επιτέλους σε εφαρμογή. Ο νόμος ψηφίστηκε το 2007 και η σχετική τροπολογία-βελτίωση, τον Ιανουάριο του 2013. Ούτε τις ψήφους της Χρυσής Αυγής χρειάστηκε όπως αναγράφει σκόπιμα και διαστρεβλωτικά το δημοσίευμα αφού ψηφίστηκε διακομματικά από την ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, τους ΑΝΕΛ και την Χ.Α με μόνη ηχηρή διαφοροποίηση του τότε, μουσουλμάνου βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Χατζηοσμάν. Ποια είναι η σκοπιμότητα σύνδεσης της τροπολογίας με την Χ.Α, είναι εύκολο να το καταλάβουμε, καθώς επιχειρούνται να ερεθιστούν τα δημοκρατικά αντανακλαστικά της κυβέρνησης με σκοπό την κατάργηση του νόμου. 

B). Φυσικά και δεν είναι υποχρεωτική η παρακολούθηση του μαθήματος, και ουδείς επιχειρεί να παρέμβει στην θρησκευτική συνείδηση των μουσουλμάνων συμπολιτών μας. Γιατί είναι ενοχλητικό να διορίζονται Έλληνες μουσουλμάνοι ιεροδιδάσκαλοι να διδάξουν το Κοράνιο στα δημόσια σχολεία, και δεν είναι ενοχλητικό να διδάσκονται το Κοράνιο στα Τουρκικά, σε αμφίβολης νομιμότητας και επάρκειας κατηχητικά παρασχολεία (κουράν κουρσού) από ιμάμηδες που αμείβονται και ελέγχονται από άγνωστες πηγές; 

Γιατί αμφισβητείται η επάρκεια των Ελλήνων ιεροδιδασκάλων και δεν αμφισβητείται η επάρκεια των αγνώστου πτυχίου και ικανότητας ιμάμηδων που διδάσκουν στα παράνομα παρασχολεία; Γιατί δεν ενοχλούνται οι Έλληνες βουλευτές από την ύπαρξη και λειτουργία παράνομων νηπιαγωγείων και «παιδικών σταθμών» όπου εξαναγκαστικά υποχρεώνονται να στέλνουν τα παιδιά τους οι μουσουλμάνοι συμπολίτες μας, τα οποία η ελληνική πολιτεία αν και παράνομα, ανέχεται χάριν της διαχρονικής ατολμίας της; 

Γιατί δεν ενοχλούνται από την δράση ενός ολόκληρου δικτύου ιμάμηδων που υπόκεινται στις εντολές των αυτοαποκαλούμενων εκλεγμένων μουφτήδων, που αμείβονται πλουσιοπάροχα (από ποιόν;) χωρίς να δηλώνουν πουθενά τα εισοδήματα τους; Γιατί εν τέλει ενοχλούν οι Έλληνες πτυχιούχοι μουσουλμάνοι ιεροδιδάσκαλοι και δεν ενοχλούν οι ιμάμηδες που αμείβονται από τον μεγάλο εργοδότη της περιοχής που είναι το Τουρκικό Προξενείο; Αν ο νόμος χρειάζεται βελτιώσεις, ποιες είναι οι προτάσεις;

Γ). Αναφορικά με την θρησκειολογία γενικότερα αντί του μαθήματος των Θρησκευτικών. Ας το συζητήσουμε ανοιχτά. Αναρωτιέμαι, είναι επιδίωξη όλων των βουλευτών και αφορά όλους τους μαθητές ανεξαρτήτου θρησκείας; Αφορά τους μαθητές τόσο του χριστιανικού δόγματος όσο και του μουσουλμανικού, ή επιδιώκουμε την θρησκειολογία γενικότερα, με παράλληλη δυνατότητα των μουσουλμάνων να συνεχίσουν να μαθαίνουν τα ισλάμ στα δικά τους, παράνομα τώρα, αλλά νόμιμα αργότερα, κατηχητικά  σχολεία; Πολύ θα ήθελα να γνωρίζω την άποψη του μουσουλμάνου βουλευτή επ’ αυτού, διότι μου είναι πολύ δύσκολο να πιστέψω ότι μια τέτοια πρωτοβουλία έχει και την έγκριση της αυτοαποκαλούμενης «εκλεγμένης» μουφτείας. 

Μήπως είναι καιρός να συζητήσουμε όλα τα ζητήματα που αφορούν την μειονότητα χωρίς προκαταλήψεις; Είναι οι βουλευτές μας υπέρ η κατά της διατήρησης της σαρία; Είναι υπέρ η κατά του ιεροδίκη Μουφτή; Συμφωνούν με την καθιέρωση νομοθετικά, της δυνατότητας των μουσουλμάνων συμπολιτών μας να επιλέγουν την προσφυγή στο εσωτερικό δίκαιο για να λύσουν τα προβλήματα που ανακύπτουν στις οικογενειακές, κληρονομικές διαφορές αντί του Μουφτή και της σαρία; Συμφωνούν γενικά με την κατάργηση της υποχρεωτικότητας του μαθήματος των θρησκευτικών σε όλες τις θρησκείες;  

Είναι καιρός να ξεκινήσει ένας τέτοιος διάλογος, χωρίς πάτρωνες, για να ξεπεραστούν αγκυλώσεις του παρελθόντος, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ρήξη με πρόσωπα και καταστάσεις. 

Το εγχείρημα δύσκολο ειδικά όταν αντιλαμβάνεσαι ότι στην μειονότητα οι θρησκευτικοί ηγέτες (ψευτοεκλεγμένοι ή ψευτοδιορισμένοι) καθορίζουν ακόμη και την ψήφο της μειονότητας. Ειδικά όταν οι ψευδοεκλεγμένοι θρησκευτικοί προβεβλημένοι, διατηρούν στενές σχέσεις εξάρτησης με το Τουρκικό προξενείο, αντιλαμβανόμαστε ότι είναι δύσκολο να περιμένουμε αξιόλογες και ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες. Όπως είναι δύσκολη η συζήτηση για όλο το δίκτυο των μισθοδοτούμενων από το Τουρκικό προξενείο, ιμάμηδων, θεολόγων, δημοσιογράφων (χριστιανών και μουσουλμάνων), παραγόντων, προέδρων σωματείων, ενώσεων και άλλων γηγενών που έχουν επιφορτισθεί τόσο με την δυσφήμιση της Ελλάδος στο εξωτερικό όσο και με την απαξίωση κάθε νομοθετικής πρωτοβουλίας της ελληνικής πολιτείας. 

Αν πάλι βολευόμαστε με μικροπολιτική και επιδερμικές ερωτήσεις χάριν τέρψεως του φιλοθεάμονος κοινού, για να συντηρούμε την έξωθεν καλή μαρτυρία μας, τότε ας συνεχίσουμε έτσι, χωρίς να αναλογιζόμαστε αν προσφέρουμε στην περιοχή, αν οι πρωτοβουλίες μας απηχούν της πραγματικής επιθυμίας των πιστών (χριστιανών και μουσουλμάνων) αυτής της περιοχής. Όλα κάτω από το χαλί, αρκεί να βολευόμαστε με το παρακράτος (αριστερό ή δεξιό ή ότι νάναι) στο πλευρό μας και όχι απέναντι μας.


Στέργιος Γιαλάογλου – Δικηγόρος