Πέμπτη 23 Αυγούστου 2012

Τραγούδι από το χωριό Ακραίος Σατρών από το Αρχείο Θεοχαρίδη


Χάρτης της περιοχής Σατρών Ξάνθης


ΗΧΗΤΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ 
ΠΕΤΡΟΥ ΘΕΟΧΑΡΙΔΗ

ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΠΟΜΑΚΟΧΩΡΙΑ 
1964-1970

Το βίντεο του τραγουδιού

Ακολουθούν οι στίχοι του τραγουδιού

ΑΚΡΑΙΟΣ  (Ντόλιοβο)
Άιντε σι Ρούσκο λέγκνεμε

- Άιντε σι ρούσκο λέγκνεμε
- Πάμε, ξανθούλα μου, να κοιμηθούμε

-  Λέγκνα στεμ ζασπά, γιουνάτσο
- Να κοιμηθούμε, αγάπη μου,

Κατρό στεμ ντα μι ραζμπουντί;
Αλλά ποιος θα μας ξυπνήσει;

Ραζμπουντί μι στε, ραζμπουντί
Θα μας ξυπνήσει, θα μας ξυπνήσει

Κακνάνο ίμα φαβ γκορόνο
Ό,τι έχει μέσα στο δάσος

Φαφ γκορόνο ι φαφ λίστενο
Στο δάσος μέσα στα φύλλα

Να ανόκ μι μπέλα κάμενε
Πάνω σε μια άσπρη πέτρα

Να κάμεν μόμκα σεντέσο.
Πάνω στη πέτρα κοριτσάκι καθόταν

(η συνέχεια του τραγουδιού)
Ποτ κάμεν βόντα τετσέσο
Από την πέτρα κάτω νερά έτρεχαν

Ζατ κάμεν λιούλεκ ραστέσο.
Πίσω από την πέτρα νυχτερίδα μεγάλωνε

Ράστι μι, ράστι λιουλέτσοκ
Μεγάλωσέ μου, μεγάλωσε, νυχτερίδα

Ντα μι ζανίκνες πέντζουραν
Να μου κλείνεις το παράθυρο

Ντα μο νεβάρντι σεβντάνα
Να μη με βλέπει ο αγαπημένος μου

Ντα μι νεγκορί ντουσόσο.
Να μη μου καίει την ψυχή.

Γιενόσο μόμκα ποκάτσι
Ένα κορίτσι ανέβηκε

Τσόρνι τσερέσι ντα μπερέ
Μαύρα κεράσια να μαζέψει

Τσι σι ροτσίνκο πρικόρσι
Και το χέρι της έσπασε

Γιουνάκον γιε φ’ Ισκέτσο.
Το παλικάρι της είναι στην Ξάνθη

- Σ’ πίλε μο χαμπέρ πούσνιτε
- Με πουλί είδηση να του στείλετε

Εννόκ σιντίμκα σικέρε
Ένα σεντούκι ζαχαρωτά

Ντρούγκα σιντίκα σταφίντε
Κι άλλο σεντούκι με σταφίδες

Πόλνα κουτούγια μεχλέμα
Ένα κουτί γεμάτο φάρμακα (να φέρει)

Γκέροχι μεχλέμ ντα κλάντεμ
Φάρμακο στο χέρι μου να βάλω

Γκέροχι ντερμάν ντα στόρι.
Η πληγή μου να γιατρευτεί.

* Οι στίχοι του τραγουδιού συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο του Π.Θεοχαρίδη, «Πομάκοι. Οι Μουσουλμάνοι της Ροδόπης», ΠΑΚΕΘΡΑ 1996 σελ. 404. Παραλλαγή του τραγουδιού από τις Σάτρες έχει εκδοθεί στο cd  «Σπάνιες μουσικές καταγραφές στα πομακοχώρια της Ξάνθης» που κυκλοφόρησε το 2008 από το Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης στην Ξάνθη.