Παρασκευή 31 Αυγούστου 2012

ΠΟΜΑΚΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΣΑΤΡΕΣ: «Καλίνκα πλάτσε»


Από το αρχείο του Πέτρου Θεοχαρίδη
(καταγραφές στα Πομακοχώρια:1964-1970)

Ακολουθεί το βίντεο του τραγουδιού:


Ακολουθούν οι στίχοι του τραγουδιού:

Καλίνκα πλάτσε, ζντοβέτσε νε ράτσι:
Η Καλίνκα κλαίει, ζωντοχήρο δε θέλει:

- Ζντοβέτς γιο, μάμο, κάσιμτσκα σλάνα.
- Ο ζωντοχήρος είναι μάνα. φθινοπωρινή πάχνη.

Σλάνανα πάνε, σίτσκο γιο πόρζε.
Η πάχνη πέφτει, όλα τα καίει

Πακ σι για, γιουνάκ, λέτνα ροσίτσα
Αλλά εσύ είσαι, παλικάρι, καλοκαιρινή δροσούλα

Ρόσανα ρόσνε, σίτσκο ρασέλι.
Η δροσιά πέφτει, όλα τα δροσίζει

Σίτσκο ρασέλι, σίτσκο ρασκράστι
Όλα τα δροσίζει, όλα τα μεγαλώνει

Σόναλα μόμκα, ζόλνα ντα πλάτσε.
Κάθισε η κοπέλα θλιμμένη και κλαίει.

- Γιότι μι πλάτσες, μάλκολε μόμκο;
- Γιατί μού κλαις,  μικρό μου κοριτσάκι;

- Κακ ντα νε πλάτσομ, μάικολε μίλκο;
- Πώς να μην κλαίω,  μανούλα μου γλυκιά;

Ζα ζντοβέτς νι σομ πρέλα γιτκάλα
Για ζωντοχήρο δεν έχω υφάνει προίκα στον αργαλειό

Πρέλα γίτκαλα, σίλα, σνοβάλα.
Δεν έχω υφάνει προίκα, δεν έχω ράψει, δεν έχω γνέσει

- Ναμόι μι πλάκα, μάλκολε μόμκο
- Μη μού κλαις, μικρό μου κορίτσι.

Γιούτρε γκο κάζοτ παζάρ-παναγίρ.
Αύριο γίνεται εμποροπανήγυρη.

Νίε στε ντα ίντεμε φ’ σρεντέ παζάρομ
Εμείς θα πάμε στη μέση του παζαριού.

Φ’ σρεντέ παζάρομ, να παναγίρομ
Στη μέση του παζαριού, στο πανηγύρι.

Να παναγίρομ, να παναγίρομ
Στο πανηγύρι, στο πανηγύρι

ντα στα τι ντμπέρεμ  κακνάτο ίστες
Να σου πάρω ό,τι θέλεις.

Κούπιλα σι γιο ζα τρίστο τίνι μλάντα γιουνάκα.
Σου αγόρασα για τρία νομίσματα, νεαρό παλικάρι.


* Οι στίχοι του τραγουδιού συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο του Π.Θεοχαρίδη, «Πομάκοι. Οι Μουσουλμάνοι της Ροδόπης», ΠΑΚΕΘΡΑ 1996 σελ. 410.


Χάρτης της περιοχής Σατρών